Ansvar som handledare
Vi utgår från att du som handledare är en van och skicklig förare, som tar din uppgift som handledare på allvar. Däremot kanske du har begränsad erfarenhet av att lära andra köra. Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen, vilket innebär att du ansvarar för körningen och kan bli straffad vid en förseelse eller olycka.
Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen, vilket innebär att du ansvarar för körningen och kan bli straffad vid en förseelse eller olycka. Som handledare ska du
Planera körutbildningen.
Se till att eleven följer trafikreglerna och kör på ett säkert och miljömedvetet sätt.
Lära ut ett riskmedvetet körsätt som präglas av hänsyn till medtrafikanterna.
Du har ett stort moraliskt ansvar. Det handlar om att fostra en trafikant – inte att se till att eleven får ett körkort så snabbt och billigt som möjligt. Unga förare löper under de första åren med körkort en flera gånger större risk att råka ut för en olycka än mer erfarna förare. Att minska riskerna genom att pränta in ett säkerhetsmedvetande hos eleven är en god investering.
Hjälpmedel i utbildningen
För att bli godkänd som handledare för behörighet B måste du ha gått en introduktionsutbildning. Vi hoppas att du i samband med utbildningen har fått vägledning och material som kan vara till din hjälp för att vara handledare. Du och din elev kan också anlita en utbildare, till exempel en trafikskola, och fråga om hjälp med att lägga upp utbildningen. Vissa läromedelsproducenter och utbildare har studiematerial för er som planerar att träna privat helt eller delvis. Blanda gärna privat övningskörning med körning på trafikskola. Den stora fördelen med att övningsköra privat är att man kan träna ofta och mycket.
Övningskörningens innehåll Fordonet
Gör en säkerhetskontroll eller en del av den före varje körövning. Då blir det naturligt för eleven att göra en sådan kontroll före varje körning också i fortsättningen.
Manövrering
I början är det viktigt att öva på platser där det inte finns annan trafik som distraherar eleven. Ha inte för bråttom med att börja Vi utgår från att du som handledare är en van och skicklig förare, som tar din uppgift som handledare på allvar. Däremot kanske du har begränsad erfarenhet av att lära andra köra. Ditt ansvar som handledare köra i trafiken. Vänta med det tills eleven klarar att manövrera fordonet säkert. Att arbeta mycket med grundläggande manövrering gör att eleven börjar automatisera kunskaperna och på så sätt får mer utrymme att koncentrera sig på trafiken. Öva gärna manövrering lite längre än vad som är absolut nödvändigt. Det gör det lättare för eleven att klara den fortsatta utbildningen.
Körning i olika trafikmiljöer
Tänk på att kombinera teori och praktik, när ni börjar köra i trafik. Gå igenom den teoretiska delen tillsammans. Speciellt viktigt är det att du lyfter fram människans begränsade förmåga och trafikens förrädiska situationer i rätt skede av körutbildningen.
Välj i början platser med lite trafik. Öka sedan svårighetsgraden efter hand. I slutet av utbildningen ska eleven kunna köra säkert,
miljömedvetet och självständigt i alla slags trafikmiljöer.
Öva inte i halka, mörker eller andra besvärliga förhållanden förrän du är säker på att din elev kan klara de speciella kraven vid sådan körning.